נושא 4 - מרכזים - חינוך ממלכתי - בוגרים
"יחידה זו נוגעת בנושא של היחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק בתופעה של קיום לאומי בתנאי פיזור גיאוגרפי. בפרט, היא מדגישה את העובדה שהמצב הנוכחי אינו חדש לעם היהודי, ושפיתחנו מנגנונים לשימור תודעת לכידות גם בתנאים הללו – וכדאי להכיר אותם, ללמוד מהם וליישם אותם גם כיום.
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
התמה המרכזית ביחידה היא המאמצים לשמירה על תודעת אחדות העם אף לנוכח תנאי פיזור גיאוגרפי. בתוך כך, נתייחס במיוחד להבדל בין תקופות של מרכז ריבוני ולצדו פזורה, לבין תקופות של תפוצות בלבד.
"
קרא עוד
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
התמה המרכזית ביחידה היא המאמצים לשמירה על תודעת אחדות העם אף לנוכח תנאי פיזור גיאוגרפי. בתוך כך, נתייחס במיוחד להבדל בין תקופות של מרכז ריבוני ולצדו פזורה, לבין תקופות של תפוצות בלבד.
"
נושא 4 - מרכזים - ממלכתי דתי - בוגרים
"יחידה זו נוגעת בנושא של היחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק בתופעה של קיום לאומי בתנאי פיזור גיאוגרפי. בפרט, היא מדגישה את העובדה שהמצב הנוכחי אינו חדש לעם היהודי, ושפיתחנו מנגנונים לשימור תודעת לכידות גם בתנאים הללו – וכדאי להכיר אותם, ללמוד מהם וליישם אותם גם כיום.
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
התמה המרכזית ביחידה היא המאמצים לשמירה על תודעת אחדות העם אף לנוכח תנאי פיזור גיאוגרפי. בתוך כך, נתייחס במיוחד להבדל בין תקופות של מרכז ריבוני ולצדו פזורה, לבין תקופות של תפוצות בלבד.
"
קרא עוד
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
התמה המרכזית ביחידה היא המאמצים לשמירה על תודעת אחדות העם אף לנוכח תנאי פיזור גיאוגרפי. בתוך כך, נתייחס במיוחד להבדל בין תקופות של מרכז ריבוני ולצדו פזורה, לבין תקופות של תפוצות בלבד.
"
נושא 3 - ערבות הדדית - ממלכתי דתי - בוגרים
"יחידה זו נוגעת בנושא של היחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק בערבות ההדדית הכלל-יהודית (הרעיון של 'כלל-ישראל'), כתופעה היסטורית (גם בעבר הקרוב ובהווה) שממנה ניתן ללמוד על האופן שבו העם תפס ותופס את עצמו.
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
"
קרא עוד
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
"
נושא 3 - ערבות הדדית - חינוך ממלכתי - צעירים
"יחידה זו נוגעת בנושא של היחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק בערבות ההדדית הכלל-יהודית (הרעיון של 'כלל-ישראל'), כתופעה היסטורית (גם בעבר הקרוב ובהווה) שממנה ניתן ללמוד על האופן שבו העם תפס ותופס את עצמו.
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
"
קרא עוד
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
"
נושא 3 - ערבות הדדית - חינוך ממלכתי - בוגרים
"יחידה זו נוגעת בנושא של היחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק בערבות ההדדית הכלל-יהודית (הרעיון של 'כלל-ישראל'), כתופעה היסטורית (גם בעבר הקרוב ובהווה) שממנה ניתן ללמוד על האופן שבו העם תפס ותופס את עצמו.
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
"
קרא עוד
יחידה זו אינה עוסקת בעצם שייכותו של המשתתף לעם היהודי ובמודעותו לכך, אלא מניחה זאת כנקודת מוצא. (אם מתברר שיש צורך בשכנוע המשתתפים בכך – עיינו ביחידה מס' 1 במערך.)
"
נושא 2 - מדינת העם היהודי - חינוך ממלכתי - צעירים
יחידה זו עוסקת ביחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. לצורך היחידה נבחין בין כמה סוגי השפעות של מדינת ישראל על יהדות התפוצות ולהיפך. (א) סוג השפעה ראשון הוא העיצוב המודע של צביונה היהודי של המדינה. זוהי השפעה מודעת, אך לא בהכרח ישירה. (ב) הסוג השני הוא ההשקעה המודעת והישירה של מדינת ישראל באמצעות תקציבים המופנים לצרכי יהדות התפוצות. (ג) הסוג השלישי הוא השפעה עקיפה מתוך פעולות של מדינת ישראל כריבון (יציאה ללחימה, חתימה על הסכמים מדיניים, שליחת משלחות סיוע, ועוד). יהדות התפוצות מושפעת מהדברים הללו, מעצם כך שמזהים אותה (גם אם אינה רוצה בכך) עם פעולות מדינת ישראל. (ד) הקטגוריה הרביעית היא הכיוון ההפוך: סוגי ההשפעה השונים של יהדות התפוצות על מדינת ישראל, שהיא מדינת הלאום שלהם.
קרא עוד
נושא 2 - מדינת העם היהודי - ממלכתי דתי - צעירים
יחידה זו עוסקת ביחס כלפי יהדות התפוצות דרך עיסוק במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. לצורך היחידה נבחין בין כמה סוגי השפעות של מדינת ישראל על יהדות התפוצות ולהיפך. (א) סוג השפעה ראשון הוא העיצוב המודע של צביונה היהודי של המדינה. זוהי השפעה מודעת, אך לא בהכרח ישירה. (ב) הסוג השני הוא ההשקעה המודעת והישירה של מדינת ישראל באמצעות תקציבים המופנים לצרכי יהדות התפוצות. (ג) הסוג השלישי הוא השפעה עקיפה מתוך פעולות של מדינת ישראל כריבון (יציאה ללחימה, חתימה על הסכמים מדיניים, שליחת משלחות סיוע, ועוד). יהדות התפוצות מושפעת מהדברים הללו, מעצם כך שמזהים אותה (גם אם אינה רוצה בכך) עם פעולות מדינת ישראל. (ד) הקטגוריה הרביעית היא הכיוון ההפוך: סוגי ההשפעה השונים של יהדות התפוצות על מדינת ישראל, שהיא מדינת הלאום שלהם.
קרא עוד
נושא 1 - מעגלי שייכות - חינוך ממלכתי - צעירים
"יחידה זו עוסקת ביחס אל התפוצות דרך שאלת מעגלי השייכות של היחיד: באופן כללי – לאילו קבוצות אני שייך? איזה מקום תופסת השתייכות בזהות שלי? ובאופן ספציפי – מה מקומה של השתייכותי לעם היהודי בתוך מכלול הזהויות שלי? ובפרט, מה בין השייכות למעגל 'הישראלי' לבין השייכות למעגל 'היהודי'?
יחידה זו לא מניחה מראש הזדהות פעילה של המשתתף כשייך לעם היהודי, אלא מבקשת לעורר אצלו תודעה זו. מהלך היחידה כן מניח שברמה 'העובדתית' היבשה, המשתתף הוא יהודי-ישראלי, אך ש'עובדה' זו אינה בהכרח משמעותית עבורו כיום – ואת זה היחידה מבקשת להתחיל לשנות.
"
קרא עוד
יחידה זו לא מניחה מראש הזדהות פעילה של המשתתף כשייך לעם היהודי, אלא מבקשת לעורר אצלו תודעה זו. מהלך היחידה כן מניח שברמה 'העובדתית' היבשה, המשתתף הוא יהודי-ישראלי, אך ש'עובדה' זו אינה בהכרח משמעותית עבורו כיום – ואת זה היחידה מבקשת להתחיל לשנות.
"
נושא 1 - מעגלי שייכות - חינוך ממלכתי - קהל בוגר
"יחידה זו עוסקת ביחס אל התפוצות דרך שאלת מעגלי השייכות של היחיד: באופן כללי – לאילו קבוצות אני שייך? איזה מקום תופסת השתייכות בזהות שלי? ובאופן ספציפי – מה מקומה של השתייכותי לעם היהודי בתוך מכלול הזהויות שלי? ובפרט, מה בין השייכות למעגל 'הישראלי' לבין השייכות למעגל 'היהודי'?
יחידה זו לא מניחה מראש הזדהות פעילה של המשתתף כשייך לעם היהודי, אלא מבקשת לעורר אצלו תודעה זו. מהלך היחידה כן מניח שברמה 'העובדתית' היבשה, המשתתף הוא יהודי-ישראלי, אך ש'עובדה' זו אינה בהכרח משמעותית עבורו כיום – ואת זה היחידה מבקשת להתחיל לשנות.
"
קרא עוד
יחידה זו לא מניחה מראש הזדהות פעילה של המשתתף כשייך לעם היהודי, אלא מבקשת לעורר אצלו תודעה זו. מהלך היחידה כן מניח שברמה 'העובדתית' היבשה, המשתתף הוא יהודי-ישראלי, אך ש'עובדה' זו אינה בהכרח משמעותית עבורו כיום – ואת זה היחידה מבקשת להתחיל לשנות.
"
נושא 1 - מעגלי שייכות - ממלכתי דתי - קהל בוגר
יחידה זו עוסקת ביחס אל התפוצות דרך שאלת מעגלי השייכות של היחיד: באופן כללי – לאילו קבוצות אני שייך? איזה מקום תופסת השתייכות בזהות שלי? ובאופן ספציפי – מה מקומה של השתייכותי לעם היהודי בתוך מכלול הזהויות שלי? מה בין השייכות למעגל 'הישראלי' לבין השייכות למעגל 'היהודי'?
קרא עוד
משפחה של יהלומים - ערכת משחקים על קשר של ישראל עם יהודי התפוצות
מגוון של משחקים וחומרים שתפקידם לחבר ילדים ונוער ליהודי התפוצות
קרא עוד
מקבץ נדחי עמו ישראל
החניכים יחושו שבתחושת הערבות כלפי יהודי התפוצות יש קושי. החניכים יבינו שהדרך לבטא את הערבות ההדדית היא לפעול לקירוב אחינו הרחוקים.
קרא עוד
להיות יהודי בתפוצות - פעולה
החניכים יביעו את עמדתם הראשונית כלפי יהודי התפוצות. החניכים יזדהו עם הסכנות המרכזיות האורבות ליהודי התפוצות: אובדן הזהות היהודית, התבוללות ואנטישמיות.
קרא עוד
עם הגב לים? מערך שיעור בנושא ישראל והתפוצות
מטרת השיעור היא להצביע על אופיין השונה של הקהילות היהודיות בארץ ובתפוצות, ולהבין כי שוני זה קשור, בין היתר, למציאות בה חיה כל אחת מן הקהילות. בהתבסס על כך, נבקש לברר כיצד יכולה היהדות הישראלית להעשיר את עולמה באמצעות תכנים ומודלים יהודיים הקיימים מעבר לים.
קרא עוד
על קשיי ההגירה והקליטה ועל חשיבות פיתוח רגישות בקרב ישראלים ותיקים כלפי עולים חדשים
הגרות עם האתגרים והקשיים של מהגרים בכלל ושל עולים בפרט. הכרות עם עולמם של העולים לישראל.
קרא עוד
פעילות בנושא התפוצות - חמ"ד - תש"פ - לנוער
הכרות עם קהילות יהודיות בצפון אמריקה וחיזוק תחושת ערבות הדדית בקרב התלמידים.
קרא עוד
פעילות כל ישראל ערבין זה לזה - האמנם? - אנחנו והתפוצות
פעילות המבקשת לעמוד על תחושת הקשר והמחויבות של המשתתפים ליהודי התפוצות.
קרא עוד
היהדות כציווליזציה - פעילות
תחת השער - יהדות כציוויליזציה - פעילות מעניינת הרלוונטית לאנשי חינוך העוסקים בעמיות יהודית והקשר עם התפוצות. זהו אחד מששת השערים לעמיות יהודית כפי שנוסחו על ידי המרכז לחינוך לעמיות יהודית
קרא עוד
מגוון ופלורליזם - פעילויות וחומרים חינוכיים
תחת השער - מגוון ופלורליזם - ישנן 7 פעילויות או מקורות הרלוונטים לאנשי חינוך העוסקים בעמיות יהודית והקשר עם התפוצות. זהו אחד מששת השערים לעמיות יהודית כפי שנוסחו על ידי המרכז לחינוך לעמיות יהודית
קרא עוד
ישראל ועמיות יהודית - מגוון פעילויות וחומרים חינוכיים
תחת השער - ישראל ועמיות יהודית - ישנן 5 פעילויות או מקורות הרלוונטים לאנשי חינוך העוסקים בעמיות יהודית והקשר עם התפוצות. זהו אחד מששת השערים לעמיות יהודית כפי שנוסחו על ידי המרכז לחינוך לעמיות יהודית
קרא עוד
אוניברסאליזם לעומת פרטיקולריזם - מגוון פעילויות וחומרים חינוכיים
תחת השער - אוניברסאליזם לעומת פרטיקולריזם - ישנן 5 פעילויות או מקורות הרלוונטים לאנשי חינוך העוסקים בעמיות יהודית והקשר עם התפוצות. זהו אחד מששת השערים לעמיות יהודית כפי שנוסחו על ידי המרכז לחינוך לעמיות יהודית
קרא עוד
אחריות הדדית - מגוון פעילויות וחומרים חינוכיים
תחת השער - אחריות הדדית - ישנן 5 פעילויות או מקורות הרלוונטים לאנשי חינוך העוסקים בעמיות יהודית והקשר עם התפוצות. זהו אחד מששת השערים לעמיות יהודית כפי שנוסחו על ידי המרכז לחינוך לעמיות יהודית
קרא עוד